De Stichting

Groep 8 van de basisschool De Klimop uit Wilbertoord (seizoen 2008 – 2009) rust even uit op het spoorwegmonument tijdens een rondleiding.

De Stichting Sporen van de Oorlog is op 10 mei 1995 in Mill opgericht, precies 55 jaar na het begin van de oorlog. De oprichters vonden het op de eerste plaats belangrijk om de vele sporen die er op het grondgebied van de gemeente Mill en St.Hubert te vinden zijn in stand te houden.

Veertig kazematten, een aantal monumenten en het Peelkanaal (Defensiekanaal) vormen de objecten waarmee de Stichting de herinnering aan de oorlog voor het publiek toegankelijk en levend houdt.

Inmiddels is de doelstelling aanzienlijk uitgebreid. De Stichting rekent het ook tot haar taak om de geschiedenis van de “sporen” actief uit te dragen, met name naar de jeugd uit de gemeente. Om die reden geeft de Stichting voorlichting en worden er lezingen, excursies en rondleidingen georganiseerd. Op de eerste plaats voor het onderwijs, maar ook voor andere geïnteresseerden. Daarvoor worden ook onderzoeken verricht, documentatie- en ander materiaal verzameld en publicaties uitgebracht (zie beneden).

In de voormalige brandweerkazerne, aan de Stationsstraat, is bovendien een permanente tentoonstelling in de maak. De aanwezige maquettes geven een goed beeld van de slag om Mill en de wijze waarop de defensie destijds was ingericht. Belangstelling? Klik op “contact”.

Kangoeroemonument te Mill (foto Wabe Braam)